The Direction of PhotogrAphy and Art Direction in the Documentary Guerrero

The Head in his Hands

  • Vicente Javier Pérez Valero Universidad Miguel Hernández de Elche https://orcid.org/0000-0002-6051-7760
  • Susana Guerrero Sempere Universidad Miguel Hernández de Elche
Keywords: art, cinematography, documentary, video art, hybridization

Abstract

The convergence of arts is highlighted in cinematographic and videographic production. The departments of cinematography and art direction closely collaborate in any film production, particularly in a hybrid work like Guerrero. La cabeza entre las manos (2022), directed by Mario-Paul Martínez, which is the main focus here. This film, a blend of video-graphic essay and documentary, delves into the language of art and engages with the sculptural work of its protagonist and art director, Susana Guerrero, in Proyecto GUERRERO. Vicente J. Pérez, the director of photography, visually follows Guerrero from her initial sketches to the installation of her artwork in the Church-Museum of San Sebastián de los Caballeros in Toro, Zamora. Throughout this process, Guerrero reflects on her journey and the myth- ological and cultural connections linking her to Santa Catalina de Alejandría, as well as to the Gothic mural attributed to Teresa Díeç in the same church.

References

Alba Rico, S. (2017). Ser o no ser (un cuerpo). Barcelona: Seix Barral.

Badajoz, J. (2018). Degustación del mal: binariedad y catarsis visual en Susana Guerrero. En El mal en mí, catálogo de la exposición (Elche, 2018). Museo de Arte Contemporáneo de Elche, p. 16.

Breschand, J. (2004). El documental. La otra cara del cine. Barcelona: Paidós.

Campbell, J. (2015). El poder del mito. Capitán Swing.

Castells, R.M. (2021). Art Contermporani de la Generalitat Valenciana III. Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Chevalier, J. y Gheerbrandt, A. (2020). Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder.

Corsicato, P. (dir.) (2017). Julian Schnabel Un retrato privado [película documental]. Cohen Media Group.

Fernández Díez, F. y Martínez Abadía, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audio¬visual. Barcelona: Paidós.

Kalthoum, Z. (dir.) (2017). Taste of cement [película documental]. Basis Berlin Filmproduktion, Bidayyat for Audiovisual Arts.

Martin, S. (2008). Videoarte. Madrid: Taschen.

Martínez Abadía, J. y Serra Flores, J. (2000). Manual básico de técnica cinematográfica y direc¬ción de fotografía. Barcelona: Paidós.

Martínez, M-P. (dir.) (2022). Guerrero. La cabeza entra las manos [cortometraje documental]. Cinestesia.

Matos, D. y Sarabia, F. (2018). Susana Guerrero. Anatomía de un mito, catálogo de exposición (Alicante, 2019). Sala Emilio Varela. Fundación Caja Mediterráneo. (New York, 2019) Galería Thomas Jaeckel.

Mulier mulieris #14 · 2022. 14.a Convocatoria Bienal de Artes Visuales (2022), catálogo de la exposi¬ción (Alicante, 2022). Museo de la Universidad de Alicante, Alicante.

Navarro, R. (2021). La Iberoamericana de Toro. Mujer, artes y cultura en la Iberoamérica del siglo xxi. Ayuntamiento de Toro.

Navarro, R. (2022). La construcción del sujeto robado. El arte hecho por mujeres en Alicante (1950- 2020). Universidad de Alicante.

Pépez Blasco, M. (2018). El mal en mí. Susana Guerrero, catálogo de exposición (Elche, 2018). MACE, Museo de Arte Contemporáneo de Elche. (New York, 2018) Galería Thomas Jaeckel.

Tarkovski, A. (2016). Esculpir en el tiempo (13.a ed.) Madrid: Rialp.

Tejeda, I. (2018). La Desollada. Susana Guerrero, catálogo de exposición (El Campello, 2018). Casa de Cultura, El Campello.

Seidl, U. (Director). (2014). En el sótano [película documental]. Coop 99, MMK Media, Ulrich Seidl Film Produktion GmbH.

Vardá, A. y René, J. (dirs.) (2017). Visages villages [película documental]. Ciné Tamaris, arte France Cinéma, Social Animals.

Published
2024-04-15
How to Cite
Pérez Valero, Vicente, and Susana Guerrero Sempere. 2024. “The Direction of PhotogrAphy and Art Direction in the Documentary Guerrero”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen 1 (17), 13-31. https://doi.org/10.25145/j.bartes.2023.17.01.
Section
Articles (peer-reviewed)