Byzantium on Screen

  • Alejandro Valverde García IES Santísima Trinidad de Baeza
Keywords: Byzantium, cinema, Classical Reception Studies, Greek cinema

Abstract

The most frequently depicted historical events in the cinema about the Byzantine Empire are that of the reign of Justinian and his wife Theodora, in addition to the tragic fall of Constantinople in 1453. Compared to the large amount of Roman films and movies that draw their inspiration from Greek mythology, at first glance, one might think that the Byzantine millennium is not interesting as a film plot. Nevertheless, we have a less known filmography, originating from Greece and Turkey mainly, which depicts other periods and recreates the biography of historical figures of great significance. This article will discuss the image of Byzantium through its different cinematographic and television interpretations, ranging from silent films to the latest TV series.

References

AGATHOS, Th. & PAPADOPOULOS, Y. G. S. (2016): «Imperial palaces and village huts: Byzantium in Greek cinema and television», Mediterranean Chronicle 6: 243-258.

BALBO, L. (1998): «Turkish délices», CinémAction 89 (4): 91-94.

BAYRI, B. K. (2006): «Byzantium as represented in the Turkish cinema», en HAARER, F. K. & JEFFREYS, E. (eds.), Proceedeings of the 21st International Congress of Byzantine Studies. London 21-26 August 2006, vol. 2: Abstracts and Communications, London, pp. 42-43.

BAYRI, B. K. (2013): «Contemporary perception of Byzantium in Turkish cinema: the cross-examination of Battal Gazi films with the Battalname», Byzantine and Modern Greek Studies 37 (1): 81-91.

CANO ALONSO, P. L. (2014): Cine de Romanos: Apuntes sobre la tradición cinematográfica y televisiva del Mundo Clásico, Centro de Lingüística Aplicada Atenea, Madrid.

CARLÀ, F. (2013): «Prostitute, Saint, Pin-Up, Revolutionary: Theodora in 20th-Century Italian Reception», en KNIPPSCHILD, S. & GARCÍA MORCILLO, M. (eds.), Seduction and Power: Antiquity in the Visual and Performing Arts, Bloomsbury, London-New York, pp. 243-262.

CHRYSSOGELOS, K. (2019): «The Byzantine Heritage in Greek Cinema: the (almost) lone case of Doxobous (1987)», en SLOOTJES, D. & VERHOEVEN, M. (eds.), Byzantium in Dialogue with the Mediterranean. History and Heritage, Brill, Leiden-Boston, pp. 267-283.

CONCA, F. (2009): «Teodora, tra skene e palcoscenico», Koinonia 33: 47-60.

CORTÉS ARRESE, M. (2019): Vidas de cine: Bizancio ante la cámara, Catarata, Madrid.

DE ESPAÑA, R. (2009): La pantalla épica. Los héroes de la Antigüedad vistos por el cine, T&B, Madrid.

DE ESPAÑA, R. (2017): De héroes y dioses. 50 películas sobre la Antigüedad, UOC, Barcelona.

GARCÉS ESTALLÓ, I. & MONTSERRAT, J. D. (2019): «El viaje a ninguna parte: las carreras de carros de la Antigüedad vistas por el cine», en LAPEÑA MARCHENA, Ó. (ed.), El cine va de viaje, Université Paris-Sud, Paris, pp. 30-52.

GÜVEN AKDOGAN, Ö. (2019): «The Parody of Byzantium in the Turkish cinema: The perfidious Byzantium and Byzantine intrigues», en DINÇER, S. E. (ed.), Research and Reviews in Social, Human and Administrative Sciences, Gege Akademi, Ankara, pp. 89-102.

HERNÁNDEZ DE LA FUENTE, D. (2014): Breve historia de Bizancio, Alianza, Madrid.

KARALIS, V. (2012): A History of Greek Cinema, Continuum, New York.

KYRIAKOS, K. (2016): Epithymies kai Politiki. I Queer Historia tou Ellinikou Kinimatografou, Aigokeros, Athens.

LAPEÑA MARCHENA, Ó. (2019): «De viaje por el siglo V d.C.: De Reditu (C. Bondi, Italia, 2004); el Bajo Imperio en el cine», en LAPEÑA, Ó. (ed.), El cine va de viaje, Université Paris-Sud, Paris, pp. 275-309.

LILLO REDONET, F. (2011): «Enseñar la civilización bizantina a través del cine”, Methodos. Revista de didàctica dels estudis clássics 0: 1-7.

MARCINIAK, P. (2014): «And the Oscar goes to… the Emperor! Byzantium in the cinema», en NILSSON, I. & STEPHENSON, P. (eds.), Wanted: Byzantium. The Desire for a Lost Empire. Studia Byzantina Upsaliensia 15, Uppsala Universitet, Uppsala, pp. 247-255.

MORENO JURADO, J. A. (2017): De Bizancio a la Grecia contemporánea. Estudios sobre literatura griega, Centro de Estudios Bizantinos, Neogriegos y Chipriotas, Granada.

PASCHALIDIS, G. (2013): «Entertaining the Colonels: Propaganda, Social Change and Entertainment in Greek Television Fiction, 1967-1974», en GODDARD, P. (ed.), Popular Television in Authoritarian Europe, Manchester University Press, pp. 53-70.

PRIETO DOMÍNGUEZ, Ó. (2019): Casia de Constantinopla. Poemas, Cátedra, Madrid.

SALVADOR VENTURA, F. (2015): «La Teodora fílmica de 1954: una emperatriz cristiana y del pueblo», en LAPEÑA MARCHENA, Ó. & PÉREZ MURILLO, M. D. (eds.), El poder a través de la representación fílmica, Université Paris-Sud, Paris, pp. 311-325.

SCOGNAMILLO, G. (1998): «Türk Sinemasinda Bizans Oyunlari», Sanat Dünyamiz. Özei Bizans Saym 69-70: 155-163.

SCOGNAMILLO, G. & DEMIRHAN, M. (2005): Fantastik Türk Sinemasi, Kabalci Yayinevi, Istanbul.

SOLDATOS, Y. (2010): Historia tou ellinikou kinimatografou, Aigokeros, Athens.

SOLOMON, J. (2002): Peplum. El Mundo Antiguo en el cine, Alianza, Madrid.

VALVERDE GARCÍA, A. (2012): «Grecia antigua en el cine griego», Thamyris n. s. 3: 251-271.

Published
2020-04-15
How to Cite
Valverde García, Alejandro. 2020. “Byzantium on Screen”. Fortunatae, no. 31 (April), 225-44. https://doi.org/10.25145/j.fortunat.2020.31.10.
Section
Artículos