The Classical World in the First Operas of Wolfgang Amadeus Mozart
Abstract
This paper is an analysis of the treatment of the classical Greco-Roman world in the opera seria of the 18th century, whose dramatic conventions were established by the Italian poet Pietro Metastasio. It also examines the way in which characters and themes from the history, literature and mythology of Greece and Rome are dealt in the librettos of the first operas and theatrical serenades of the Austrian composer Wolfgang Amadeus Mozart.
References
BROWN, P. (2006): “Ascanio in Alba” en EISEN, C. y KEEFE, S. P., The Cambridge Mozart Encyclopedia, pp. 25-27.
CICERÓN (1984): Sobre la República, introducción, traducción, apéndice y notas de Á. D’ORS, B. C. Gredos, Madrid.
DEL CORNO, D. (1994): “La classicità greco-latina nel teatro di Mozart”, Kleos 1: 77-82.
FARAVELLI, D. (1994): “Cicerone, Metastasio, Mozart: il Sogno di Scipione”, Zetesis 2. <http://www.rivistazetesis.it/Mozartsognoscipione.htm> [Acceso julio 2017].
FERRI-BENEDETTI, F. (2012): “El legado de la tradición clásica. El caso de la ópera barroca” Florentia iliberritana: Revista de estudios de antigüedad clásica 23: 45-62.
GROUT, D. J (1984): Historia de la música occidental, 2, Madrid.
HARRAUER, CH. & HUNGER, H. (2008): Diccionario de mitología griega y romana, Barcelona.
LAPEÑA MARCHENA, Ó. (2004): “La imagen del mundo antiguo en la ópera y en el cine. Continuidad y divergencia”, Veleia 21: 201-215
LEDERER, TH. (2009): “The clemency of Rufinus Widl. Text and and context of W. A. Mozart’s first opera”, en Humanistica Iovaniensia: Journal of Neolatin Studies 58: 217-373.
MARTÍN PUENTE, C. (2013): “Las obras sobre la Historia de Roma de Metastasio y sus traductores al español con especial atención al jesuita Benito Antonio de Céspedes”, Cuadernos de investigación filológica 39: 187-204.
MCDONALD, M. (2002): “Canta la tua pena. I classici, la storia e le eroine nell’opera”, Kleos 6: 9-445.
MACROBIO (2006): Comentario al «Sueño de Escipión» de Cicerón, introducción, traducción y notas de F. NAVARRO ANTOLÍN, B. C. Gredos, Madrid.
MOORMANN, E. M. & UITTERHOEVE W. (1998): De Adriano a Zenobia. Temas de la historia clásica en la literatura, la música, las artes plásticas y el teatro, Madrid.
NEVILLE, D. (2001): «Metastasio, Pietro», en The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Londres, XVI, pp. 510-519.
PÉREZ MARTEL, J. Mª (2007): “Sófocles en la música”, en Actas del Congreso Canariense sobre el teatro de Sófocles, Madrid, pp. 265-270.
PÉREZ MARTEL, J. Mª (2017) “Zarzuela barroca y mito clásico: Iphigenia en Tracia de Nicolás González Martínez (1747)”, en Paideiva kai; Zhvthsi". Homenaje a Marcos Martínez, Madrid, pp. 591-600.
QUIRÓS RODRÍGUEZ, M. A. (2006): “Literatura sacra en la música sacra de W. A. Mozart (el latín, el griego y el hebreo en su música)”, Káñina XXX (1): 133-154.
RUÍZ DE ELVIRA PRIETO, A. (1992): “Jacinto”, Myrtia 7: 7-40.
SAVOIA, F. (2000): “Parini librettista: Ascanio in Alba”, La Rassegna della letteratura italiana 104 (2): 388-419.
SEGUÍ MARCO, J.J.(2011): “El sueño evanescente de Cicerón: el paraíso de los políticos”, Potestas 4: 55-68.
Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as license it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgment of authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.